Nadenken over consuminderen na Black Friday

Black Friday is net voorbij en Kerst staat voor de deur. De koopjeslust stopt niet en gaat bij Antwerpen de grens over. Daar is de Primark nog open. De gevolgen van het consumptiegedrag zie je deze weken in de oplopende cijfers van de besmettingen met Covid19. Ik ben al jaren voorstander van consuminderen omdat het de wereld geen goed doen. De nieuwe economie zou moeten nadenken over onderwerpen als de deeleconomie en de circulaire economie. Over het beprijzen van fossiel en belonen van herbruikbare materialen. Consuminderen is wel een dingetje.

Een bekende theorie is dat mensen in hun handelen niet alleen worden gedreven door wat ze zelf zijn, maar ook wat ze hebben. Je hebt je geest, je lichaam, je principes, je familie, je vrienden, je opleiding, je baan, et cetera. Maar het gaat verder dan het immateriële: ik heb een huis, ik heb deze boeken, ik heb deze auto en deze merkkleding. Een andere theorie stelt een sterke zelfvervollediging voor. Die behelst dat individuen hun omgeving specifieke eigenschappen van zichzelf willen tonen en zich pas compleet voelen als die eigenschappen door de ander in de groep worden herkend en erkend. Daarvoor gebruiken ze symbolen en rituelen die aansluiten bij de strategie van de premium brands. Met branding kun je dus alle kanten op. En laat dat nu precies zijn waar premium brands op zinspelen. Rij Volkwagen Beetle en je bent flowerpower, ga naar de driving experience van Landrover en je bent een globetrotter. Datzelfde werkt met mobiele telefoons, games en kleding.

Wij zijn Kindkopers

We blijven kindkopers. Burgers die shoppen tot een culturele norm hebben verheven. Het feit dat volwassen mannen computerspelletjes spelen die eigenlijk bedoeld zijn voor pubers zegt volgens wetenschapper Benjamin Barber voldoende. In Engeland heten deze mensen kidults of twisters. In Duitsland nesthockers, in Italië mammoni’s en in India zippies. Waar in de koopgoot in het hart van de stad alleen nog aandacht is voor de ultieme bevrediging van de koopdrift, vergeten mensen dat er ook andere zaken in het leven zijn. Onze zapeconomie biedt weinig ruimte meer voor verdieping. Vroeger was winkelen slechts een van de activiteiten op de agora van ons drukke leven. Nu consumentisme ons leven conditioneert, worden we nog meer slachtoffer van de premium brands. Nou ja, slachtoffer? Als kuddedier vinden we dit misschien wel heel prettig. We halen onze identiteit blijkbaar uit wat we hebben in plaats van wat we zijn.

How do you do your doughnut

Kate Raworth laat zien hoe we zouden moeten leven, zonder de aarde nog meer te belasten. Deze illustratie werkt verhelderend. Stop groei, zoek een balans en vindt de nieuwe modellen voor onze economy.

Illustratie van de donut economy van Kate Raworth

Ik heb mezelf beloofd niet meer in de verleiders van de premium brands te trappen. Ik heb tenslotte al een onverslijtbare auto van 15 jaar oud en iPhone 4s (for Steve). Die iPhone XYZ, die laat ik aan me voorbij gaan. De laatste tijd veel spullen weggedaan. Ook dat is een trend. Ontspullen. Want niet alles past in een tiny house. Een van onze dromen nu het gezin langzaam minder minder minder wordt. Hoe zullen we die groep noemen? De Less is More Generation?

Gepubliceerd door Kanteldenker

25 jaar ondernemer, scherp inzicht en kan snel situaties doorgronden, gedreven in het ontwikkelen van nieuwe concepten en ze uitvoeren. Strategisch inzicht, is goed in staat mensen te motiveren en te enthousiasmeren. Een maatschappelijk doener en maakondernemer met open mind en visie waarbij mens & omgeving centraal staan.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

<span>%d</span> bloggers liken dit: