Kies voor de nieuwe economie

“Hoe kun je als ondernemer nu GroenLinks stemmen?”. Dat is wat veel ondernemers denken en vaak ook uitspreken. Voor hen is het een partij die tegen het bedrijfsleven is en de zandhagedis en korenwolf altijd voorrang geeft op een ‘gezonde economische ontwikkeling’.

Auteur Hans Snel

Dat dit een kortzichtige blik is, bewijst de analyse van de verkiezingsprogramma’s door MVO Nederland. De vereniging van duurzame ondernemers legde de verkiezingsprogramma’s van dertien politieke partijen langs de lat van 8 criteria voor de transitie naar de Nieuwe Economie. En wat blijkt: alleen GroenLinks krijgt van de analisten op alle 8 criteria de volle vijf sterren, op de voet gevolgd door D66 en de Partij voor de Dieren die op twee van de acht criteria vier sterren scoren. Het is fijn om mijn keuze door zo’n analyse bevestigd te zien.

Uit de analyse blijkt ook overduidelijk dat – op een paar uitzonderingen na – duurzaamheid een plek heeft gekregen in alle verkiezingsprogramma’s. Maar de analisten van MVO Nederland hebben kritisch gekken naar hoe de partijen duurzaamheid waarmaken in concrete maatregelen. En dan zie je onmiddellijk de voorsprong van partijen, die duurzaamheid niet zien als een nieuwe trend waarop je moet inspelen om de kiezer te paaien, maar als een noodzakelijke levensvoorwaarde.

Zijn duurzame ondernemers die kiezen voor GroenLinks, D66 of Partij voor de Dieren wereldvreemde idealisten? Uit de grondige analyse van MVO Nederland blijkt van niet. Het zijn realisten, die net als andere ondernemers, hun eigenbelang in de gaten houden. Ze kijken alleen mijlen verder dan de ondernemers die gaan voor het bedrijfsresultaat van vandaag en morgen. Ondernemers van Nederland, laten we deze drie partijen zo groot maken, dat ze samen de andere partijen, die ook best willen, maar nog niet precies weten hoe dat moet, op sleeptouw kunnen nemen in een kabinet dat de aanzet gaat geven voor een maatschappij waarin wij allemaal gezond en gelukkig kunnen leven. In Nederland, maar ook met oog voor onze impact in de rest van de wereld.

De analyse is op de website van MVO Nederland te downloaden.

Gepubliceerd door Kanteldenker

25 jaar ondernemer, scherp inzicht en kan snel situaties doorgronden, gedreven in het ontwikkelen van nieuwe concepten en ze uitvoeren. Strategisch inzicht, is goed in staat mensen te motiveren en te enthousiasmeren. Een maatschappelijk doener en maakondernemer met open mind en visie waarbij mens & omgeving centraal staan.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: